Hoppa till innehåll
Meny
Institutet för valfrihetsforskning
  • Röster om IFVF.se
  • Tryckmaterial att skriva ut
Institutet för valfrihetsforskning

Förhandstitta på vår nya rapport: Många fina omdömen för skolkoncernerna

Publicerad den juli 31, 2025juli 31, 2025

I augusti, lagom till svensk skolstart, släpper Institutet för Valfrihetsforskning en rapport som länge varit efterlängtad för alla försvarare av valfrihet och fri företagsamhet i svensk välfärd. Vår chefsforskare Fabian Keller Dahlgren, en av Sveriges mest välrenommerade forskare vad gäller näringslivsfinaniserad forskning om hur näringslivet påverkar kvaliteten i välfärden, har gått på djupet och intervjuat företagsledare, aktieägare och ett urval av nöjda kunder om kvaliteten i svensk skolsektor. Studien har finansierats med hjälp av externa medel från Internationella Skolan (IS).

Fabian Keller Dahlgren, en av Sveriges allra mest meriterade valfrihetsforskare.

Vi kan knappt vänta med att få presentera den fullständiga rapporten, så därför publicerar vi nu ett urval av positiva intervjusvar som Keller Dahlgren forskat fram.

Många föräldrar lyfter just den hårda disciplinen som avgörande för att placera barnen i just en IS-skola. Flera ser samtidigt samhälleliga fördelar med att det disciplinerade klassrummet möjliggör för en lägre utbildningsnivå hos lärarna, vilket på ett effektivt sätt frigör skatteresurser till tillväxtskapande vinster för de olika holdingbolag som äger skolkoncernen.

En annan aspekt som framträder i Keller Dahlgrens forskning är möjligheten att välja klasskamrater för sina barn. I tider då skrämmande idéer om ”folkblandning” fått fäste även inom tidigare rumsrena delar av vänstern känns det för många tryggt att kunna veta att barnen kommer kunna få gå med andra likartade barn.

Vi hoppas att rapporten kan bidra till sans och balans i debatten och till att ytterligare stärka det fria skolvalets centrala roll i att hindra dessa skrämmande folkblandningsidéer från att få fäste i vårt land.

Men det är inte bara kunder som i hög utsträckning uttalar sig positivt om den svenska valfrihetsmodellen i Keller Dahlgrens kommande studie. Nej, många intervjuade lärare i de stora aktiebolagsdrivna koncernerna är också mycket tacksamma att ges tydliga ramar för sin undervisning:

Ge alla lärare samma goda förutsättningar att inför ett läsår veta exakt hur stora avkastningskrav som finns på skolenheten. Bara så värnar vi lärarnas kärnuppdrag!

Håll utkik i augusti när Fabian Keller Dahlgren presenterar hela sin rapport under Internationella Skolans globala utbildnings- och forskningskonferens ”Teaching for Profit: How school systems can thrive on the free market” i saudiarabiska Riyadh.

Lämna ett svar Avbryt svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

"Tack för ert enträgna arbete med att föra in sans och nyans i den ofta infekterade debatten om vinster i välfärden. Jag själv tjänade omkring 300 miljoner kronor totalt på en liten skolkoncern som jag fick att växa från en liten idé till ett imperium som såldes fram och tillbaka till olika riskkapitalbolag innan det till slut lades ner. Det fick man inte göra i Sverige på den tiden. Man fick ta mycket skit. Men tack vare ert fina arbete med att nyansera frågan om vinster i välfärden är jag igång med ett nytt projekt inom svensk skola som jag känner mig besjälad av."

Rune T

Senaste inlägg

  • Näringslivet helt frånvarande i Skolverkets vetenskapliga råd
  • Sprid kunskapen: dela våra förklarande videor om vinsten med vinsten
  • Succé för ny rapport om lönsamhet i skolsektorn: ”Överväldigande saudiskt intresse”
  • Förhandstitta på vår nya rapport: Många fina omdömen för skolkoncernerna
  • Äntligen! Nytt avtal helt utan regleringar av undervisningstid klart inom skolsektorn!

Senaste kommentarerna

  1. Göran Drougge om Nytt tryckmaterial till vänner av valfriheten: ”Låt oss tapetsera städerna med saklighet”
  2. Valfrihetsvän om Nytt tryckmaterial till vänner av valfriheten: ”Låt oss tapetsera städerna med saklighet”

Arkiv

  • oktober 2025
  • september 2025
  • juli 2025
  • maj 2025
  • april 2025
  • mars 2025

Kategorier

  • Kunskap om skolsystemet
  • Nyheter
  • Rapporter
  • Uncategorized
©2025 Institutet för valfrihetsforskning | Drivs med SuperbThemes