I augusti, lagom till svensk skolstart, släpper Institutet för Valfrihetsforskning en rapport som länge varit efterlängtad för alla försvarare av valfrihet och fri företagsamhet i svensk välfärd. Vår chefsforskare Fabian Keller Dahlgren, en av Sveriges mest välrenommerade forskare vad gäller näringslivsfinaniserad forskning om hur näringslivet påverkar kvaliteten i välfärden, har gått på djupet och intervjuat företagsledare, aktieägare och ett urval av nöjda kunder om kvaliteten i svensk skolsektor. Studien har finansierats med hjälp av externa medel från Internationella Skolan (IS).

Vi kan knappt vänta med att få presentera den fullständiga rapporten, så därför publicerar vi nu ett urval av positiva intervjusvar som Keller Dahlgren forskat fram.

Många föräldrar lyfter just den hårda disciplinen som avgörande för att placera barnen i just en IS-skola. Flera ser samtidigt samhälleliga fördelar med att det disciplinerade klassrummet möjliggör för en lägre utbildningsnivå hos lärarna, vilket på ett effektivt sätt frigör skatteresurser till tillväxtskapande vinster för de olika holdingbolag som äger skolkoncernen.
En annan aspekt som framträder i Keller Dahlgrens forskning är möjligheten att välja klasskamrater för sina barn. I tider då skrämmande idéer om ”folkblandning” fått fäste även inom tidigare rumsrena delar av vänstern känns det för många tryggt att kunna veta att barnen kommer kunna få gå med andra likartade barn.

Vi hoppas att rapporten kan bidra till sans och balans i debatten och till att ytterligare stärka det fria skolvalets centrala roll i att hindra dessa skrämmande folkblandningsidéer från att få fäste i vårt land.
Men det är inte bara kunder som i hög utsträckning uttalar sig positivt om den svenska valfrihetsmodellen i Keller Dahlgrens kommande studie. Nej, många intervjuade lärare i de stora aktiebolagsdrivna koncernerna är också mycket tacksamma att ges tydliga ramar för sin undervisning:

Ge alla lärare samma goda förutsättningar att inför ett läsår veta exakt hur stora avkastningskrav som finns på skolenheten. Bara så värnar vi lärarnas kärnuppdrag!
Håll utkik i augusti när Fabian Keller Dahlgren presenterar hela sin rapport under Internationella Skolans globala utbildnings- och forskningskonferens ”Teaching for Profit: How school systems can thrive on the free market” i saudiarabiska Riyadh.