Institutet för Valfrihetsforskning har äntligen släppt sin haussade rapport ”Teaching for Profit: How school systems can thrive on the free market”, som den oberoende näringslivsfinansierade skolforskaren Fabian Keller Dahlgren arbetat med å institutets vägnar.
Och vilket mottagande rapporten fick när den presenterades i saudiarabiska huvudstaden Riyadh.
”Det här visar att det behövs mer oberoende näringslivsfinansierad forskning om skolfrågan”, säger Fabian Keller Dahlgren efter att ha fått stående ovationer av saudiska investerare.
”Möjligheten att förena samhällsnytta med ekonomisk hållbarhet är en drivkraft som inte känner några geografiska gränser.”
Det var i lördags som Institutet för valfrihetsforskning har presenterade sin senaste rapport “Teaching for profit: How school systems can thrive on the free market” inför en internationell publik i Riyadh. Mottagandet var överväldigande positivt, särskilt från saudiska intressenter som länge visat stort intresse för att diversifiera sina investeringar inom svensk utbildningssektor.
Rapporten, framtagen under ledning av huvudforskaren Fabian Keller Dahlgren och i samarbete med Internationella Skolan (IS), analyserar hur marknadslogik och konkurrens kan främja både kvalitet och effektivitet i ett skolsystem. Genom att kombinera skalbar finansiering via den skattefinansierade skolpengen med incitamenten för privata aktörer menar författarna att utbildningssektorn kan gynna inte bara elever utan även erbjuda stabil och förutsägbar avkastning för investerare.
“Vi ser en växande global nyfikenhet på hur utbildning kan organiseras med samma precision och lönsamhet som andra näringar”, säger Keller Dahlgren. “Att saudiska intressenter med sådan värme tog emot våra slutsatser visar att frågan är högst internationell. Möjligheten att förena samhällsnytta med ekonomisk hållbarhet är en drivkraft som inte känner några geografiska gränser.”

Institutet för valfrihetsforskning beskriver responsen som ett kvitto på att debatten om utbildningens framtid nu kliver in i en ny fas – där utbildningsfrågan inte längre bara handlar om kunskap, utan också om samhällsviktiga investeringar, tillväxt och innovation.
”I den svenska skoldebatten beskrivs det svenska skolsystemet ofta som någonting som inte fungerar och som borde slopas. Så fort man tar sig utomlands och låter andra intressenter titta på vårt skolsystem så blir det tydligt hur uppskattat det är med vår unika modell med skalbara investeringsmöjligheter för besjälade entreprenörer och fria vinstuttag”, säger Keller Dahlgren.
Nu hoppas Keller Dahlgren att rapporten ska få ringar på vattnet och kunna generera hopp i en annars så infekterad svensk skoldebatt.
“Utbildning handlar ju i grunden om framtiden,” avslutade Keller Dahlgren. “Och vilken framtid kan vara ljusare än en där elevernas skolgång tryggt genererar avkastning åt sina ägare?”