Hoppa till innehåll
Meny
Institutet för valfrihetsforskning
  • Röster om IFVF.se
  • Tryckmaterial att skriva ut
Institutet för valfrihetsforskning

Näringslivet helt frånvarande i Skolverkets vetenskapliga råd

Publicerad den oktober 2, 2025oktober 2, 2025

Knappast förvånande, men illavarslande. Så summerar Institutet för Valfrihetsforsknings forskningsledare Fabian Keller Dahlgren faktumet att Skolverkets nya ”vetenskapliga råd” inte innefattar en enda representant från den sektor som genererar tillväxt i det svenska skolsystemet: näringslivet.

— Det är klart att fundamentalistiska marknadskritiker som Jonas Vlachos knappast kommer bidra till att det tas näringslivstillvända beslut hos Skolverket, säger han i en kommentar.


Senast i slutet av augusti släppte Fabian Keller Dahlgren en rapport i saudiarabiska Riyadh, om möjligheterna för utländska entreprenörer att generera tillväxt på svenska barns utbildning.

Rapporten togs emot med jubel bland de besjälade saudiska entreprenörer — men mottagandet i Sverige har varit svalt. Väldigt få etablerade mediehus har varit intresserade av att rapportera om resultaten i den näringslivsfinansierade rapporten ”Teaching for profit”.

— Det är märkligt. Vi har ett helt världsunikt system, som vi beslutat oss för att ha och inte minst ha kvar, men när det kommer ny banbrytande forskning från näringslivsfinansierade forskningsinstitut om näringslivets positiva påverkan på skolsektorn… ja, då visar man inget intresse. Det är tråkigt, säger han till Ifvf.se.

ANNONS:

Därför är Keller Dahlgren knappast förvånad över att han heller inte får någon plats i Skolverkets nya vetenskapliga råd.

— Nej, det kom inte som någon överraskning. Tittar man igenom samlingen ser man i princip bara didaktiker. Det är en konstig syn på modernt skolsystem: att det skulle vara viktigare att veta hur man lär ut saker än att veta hur man genererar tillväxt och effektiviseringar i skolekonomin, säger han.

En nationalekonom får plats: vänsterextremistiske Jonas Vlachos. Hur ser du på det?

— Det säger ganska mycket om vilka som får komma till tals i offentligheten just nu. Det är väldigt ”inne” att vara kritisk mot att vi har världens mest öppna och valfrihetsfrämjande skolsystem; ett system som resten av världen under 30 år har tittat avundsjukt mot.

Vad tror du behövs för att näringslivsfinansierade forskningsprojekt om näringslivets positiva påverkan i skolsektorn ska få mer utrymme i debatten?

— Jag tror att vi behöver fler näringslivsfinansierade forskningsinstitut och näringslivsfinansierade forskare som lyfter allt det positiva som det fria näringslivet bidrar med i den svenska skolsektorn, när det gäller att omvandla skattekronor till samhällsekonomiskt viktiga vinster för privata aktiebolag, säger Fabian Keller Dahlgren.

"Tack för ert enträgna arbete med att föra in sans och nyans i den ofta infekterade debatten om vinster i välfärden. Jag själv tjänade omkring 300 miljoner kronor totalt på en liten skolkoncern som jag fick att växa från en liten idé till ett imperium som såldes fram och tillbaka till olika riskkapitalbolag innan det till slut lades ner. Det fick man inte göra i Sverige på den tiden. Man fick ta mycket skit. Men tack vare ert fina arbete med att nyansera frågan om vinster i välfärden är jag igång med ett nytt projekt inom svensk skola som jag känner mig besjälad av."

Rune T

Senaste inlägg

  • Näringslivet helt frånvarande i Skolverkets vetenskapliga råd
  • Sprid kunskapen: dela våra förklarande videor om vinsten med vinsten
  • Succé för ny rapport om lönsamhet i skolsektorn: ”Överväldigande saudiskt intresse”
  • Förhandstitta på vår nya rapport: Många fina omdömen för skolkoncernerna
  • Äntligen! Nytt avtal helt utan regleringar av undervisningstid klart inom skolsektorn!

Senaste kommentarerna

  1. Göran Drougge om Nytt tryckmaterial till vänner av valfriheten: ”Låt oss tapetsera städerna med saklighet”
  2. Valfrihetsvän om Nytt tryckmaterial till vänner av valfriheten: ”Låt oss tapetsera städerna med saklighet”

Arkiv

  • oktober 2025
  • september 2025
  • juli 2025
  • maj 2025
  • april 2025
  • mars 2025

Kategorier

  • Kunskap om skolsystemet
  • Nyheter
  • Rapporter
  • Uncategorized
©2025 Institutet för valfrihetsforskning | Drivs med SuperbThemes