Knappast förvånande, men illavarslande. Så summerar Institutet för Valfrihetsforsknings forskningsledare Fabian Keller Dahlgren faktumet att Skolverkets nya ”vetenskapliga råd” inte innefattar en enda representant från den sektor som genererar tillväxt i det svenska skolsystemet: näringslivet.
— Det är klart att fundamentalistiska marknadskritiker som Jonas Vlachos knappast kommer bidra till att det tas näringslivstillvända beslut hos Skolverket, säger han i en kommentar.
Senast i slutet av augusti släppte Fabian Keller Dahlgren en rapport i saudiarabiska Riyadh, om möjligheterna för utländska entreprenörer att generera tillväxt på svenska barns utbildning.
Rapporten togs emot med jubel bland de besjälade saudiska entreprenörer — men mottagandet i Sverige har varit svalt. Väldigt få etablerade mediehus har varit intresserade av att rapportera om resultaten i den näringslivsfinansierade rapporten ”Teaching for profit”.
— Det är märkligt. Vi har ett helt världsunikt system, som vi beslutat oss för att ha och inte minst ha kvar, men när det kommer ny banbrytande forskning från näringslivsfinansierade forskningsinstitut om näringslivets positiva påverkan på skolsektorn… ja, då visar man inget intresse. Det är tråkigt, säger han till Ifvf.se.
ANNONS:

Därför är Keller Dahlgren knappast förvånad över att han heller inte får någon plats i Skolverkets nya vetenskapliga råd.
— Nej, det kom inte som någon överraskning. Tittar man igenom samlingen ser man i princip bara didaktiker. Det är en konstig syn på modernt skolsystem: att det skulle vara viktigare att veta hur man lär ut saker än att veta hur man genererar tillväxt och effektiviseringar i skolekonomin, säger han.
En nationalekonom får plats: vänsterextremistiske Jonas Vlachos. Hur ser du på det?
— Det säger ganska mycket om vilka som får komma till tals i offentligheten just nu. Det är väldigt ”inne” att vara kritisk mot att vi har världens mest öppna och valfrihetsfrämjande skolsystem; ett system som resten av världen under 30 år har tittat avundsjukt mot.
Vad tror du behövs för att näringslivsfinansierade forskningsprojekt om näringslivets positiva påverkan i skolsektorn ska få mer utrymme i debatten?
— Jag tror att vi behöver fler näringslivsfinansierade forskningsinstitut och näringslivsfinansierade forskare som lyfter allt det positiva som det fria näringslivet bidrar med i den svenska skolsektorn, när det gäller att omvandla skattekronor till samhällsekonomiskt viktiga vinster för privata aktiebolag, säger Fabian Keller Dahlgren.