Hoppa till innehåll
Meny
Institutet för valfrihetsforskning
  • Röster om IFVF.se
  • Tryckmaterial att skriva ut
Institutet för valfrihetsforskning

Fakta i skolfrågan: Låg lärartäthet – är det negativt?

Publicerad den mars 26, 2025mars 27, 2025

Den svenska skoldebatten handlar väldigt ofta om helt fel saker. En av dessa saker som motståndare till valfrihet lyfter ofta är lärartäthet. I vår pedagogiska kortfilm förklarar vi varför aktiebolagsdrivna friskolor, som har de rätta incitamenten att göra undervisningen per lärare effektivare, gör svenska skolbarn en tjänst genom att sänka lärartätheten:

Dela gärna våra filmer!

Lämna ett svar Avbryt svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

"Tack för ert enträgna arbete med att föra in sans och nyans i den ofta infekterade debatten om vinster i välfärden. Jag själv tjänade omkring 300 miljoner kronor totalt på en liten skolkoncern som jag fick att växa från en liten idé till ett imperium som såldes fram och tillbaka till olika riskkapitalbolag innan det till slut lades ner. Det fick man inte göra i Sverige på den tiden. Man fick ta mycket skit. Men tack vare ert fina arbete med att nyansera frågan om vinster i välfärden är jag igång med ett nytt projekt inom svensk skola som jag känner mig besjälad av."

Rune T

Senaste inlägg

  • Näringslivet helt frånvarande i Skolverkets vetenskapliga råd
  • Sprid kunskapen: dela våra förklarande videor om vinsten med vinsten
  • Succé för ny rapport om lönsamhet i skolsektorn: ”Överväldigande saudiskt intresse”
  • Förhandstitta på vår nya rapport: Många fina omdömen för skolkoncernerna
  • Äntligen! Nytt avtal helt utan regleringar av undervisningstid klart inom skolsektorn!

Senaste kommentarerna

  1. Göran Drougge om Nytt tryckmaterial till vänner av valfriheten: ”Låt oss tapetsera städerna med saklighet”
  2. Valfrihetsvän om Nytt tryckmaterial till vänner av valfriheten: ”Låt oss tapetsera städerna med saklighet”

Arkiv

  • oktober 2025
  • september 2025
  • juli 2025
  • maj 2025
  • april 2025
  • mars 2025

Kategorier

  • Kunskap om skolsystemet
  • Nyheter
  • Rapporter
  • Uncategorized
©2025 Institutet för valfrihetsforskning | Drivs med SuperbThemes